Τέχνη και Υλικότητα

Κωδικός Μαθήματος:

Π1 6060

Semester:

6ο Εξάμηνο

Κατηγορία:

Προαιρετικά ( ΜΓΥ )

Ώρες:

2

Μονάδες ECTS:

2



Καθηγητές Μαθήματος

Λεωνίδας Καραμπίνης

Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποσκοπεί στο να διερευνήσει και να αναδείξει τη πολυδιάστατη πρόσληψη του έργου τέχνης μέσα από την κατανόηση της πρόθεσης και της λειτουργίας του, της υλικότητας και της σημειολογίας της, η οποία οδηγεί σε μια σύγχρονη νοηματοδότηση και ενδεχομένως στον επανα-προσδιορισμό των αξιών που απορρέουν από αυτό, καθώς και της προσέγγισης για τη διατήρησή του και τη παράδοσή του στο μέλλον.
Στόχος του μαθήματος είναι να γίνει κατανοητό το πώς και γιατί το σύγχρονο έργο τέχνης είναι πολυδιάστατο. Θα τεθούν τα εξής ερωτήματα που θα αναλυθούν με παραδείγματα στις ενότητες των υλών: Τι πρόθεση δύναται να έχει και ποιες οι λειτουργίες τους πλην των αμιγώς αισθητικών; Πώς το υλικό νοηματοδοτεί το έργο σήμερα ή ακόμα και επαναπροσδιορίζει τις αξίες, και ποιες ήταν αυτές πριν την αυγή της νέας εποχής. Και πότε έγινε αυτό, πότε ξεκίνησε; Και γιατί; Ποια υπήρξαν τα στάδια της μεταμόρφωσης; πότε ανεξαρτητοποιήθηκαν τα υλικά; Πότε αποτέλεσαν τη θεματική και την ιδεολογική/εννοιολογική τοποθέτηση του έργου; Εν τέλει είναι η ύλη μέσο ή και σκοπός;
Η ύλη, τα εργαλεία και οι τεχνικές ως μέσα πραγματοποίησης, εκτός από τη σύνθεση και τις ιδιότητες που εξασφαλίζουν μακροζωία ή όχι, ταυτόχρονα, μέσω της σημειολογίας τους, μας εισάγουν αρκετά σύνθετα εννοιολογικά και φιλοσοφικά ζητήματα.

Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητέ/τριες θα είναι σε θέση:
• Να γνωρίζουν τη χρήση των ποικίλων υλικών ανά εποχή στη σύγχρονη τέχνη και να αντιλαμβάνονται τα κριτήρια επιλογής τους.
• Να γνωρίζουν το εύρος των τεχνικών που απαιτούνται για την κατασκευή αλλά και την μελλοντική συντήρηση σύγχρονων έργων.
• Να γνωρίζουν τη σχέση χώρου-έργου στη σύγχρονη τέχνη.
• Να είναι εξοικειωμένοι με τη συχνά εφήμερη φύση των σύγχρονων έργων τέχνης.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γλώσσα αξιολόγησης ελληνική (αγγλική για Erasmus).
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
Αξιολόγηση φοιτητών (100%):
Συγγραφή μίας ατομικής εργασίας σε θέμα που θα επιλεγεί από την αρχή του εξαμήνου.

Οι οδηγίες θα συζητηθούν στο πρώτο μάθημα και θα αναρτηθούν στο eclass.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:
Anderson, K,. “Ethics, Ecology, and the Future: Art and Design Face the Anthropocene.” Leonardo 48.4, 338–47, 2015
• Bearsdley, J., Earthworks and beyond: contemporary art in the landscape, New York: Abbeville Press, 2006
• Bennet, J., Vibrant Matter. A political ecology of things, Durham and London: Duke University Press, 2010
• Boettger, S., Earthworks: art and the landscape of the sixties, Berkeley: University of California Press, 2002
• Brady, E., The Sublime in Modern Philosophy: Aesthetics, Ethics, and Nature. Cam-bridge University Press, 2013
• Cheetham, Mark, A., Landscape into Eco art: articulation of nature since the 60’s, Pennsylvania: The Pennsylvania State University Press, 2018
• Elkins, J. On Some Limits of Materiality in Art History, https://www.academia.edu/168260/On_Some_Limits_of_Materiality_in_Art_History
• Feller, C., Landa, E., Toland, A. Wessolek, G., Case studies of soil in art, Soil Discussions 1: 543– 559, 2015
• Heyd, Thomas, Aesthetics and rock art, Burlington: Ashgate, 2005
• Ingold, T., Bringing Things to Life: Creative Entanglements in a World of Materials, ESRC National Centre for Research Methods, Working Paper Series 05/10, 2010
• Landa, E., Feller, Ch. (eds), Soil and Culture, New York: Springer, 2010
• Logan, W.B., Dirt: The ecstatic Skin of the Earth, New York, W.W. Norton & Company Ltd, 2007
• Macauley, D., Elemental Philosophy: Earth, Air, Fire, and Water as Environmental Ideas, Albany: State University of New York Press, 2010
• McLean, I., “Sublime Futures: eco-art and the return of the real in Peter Dombrovskis, John Wolseley and Andy Goldsworthy”, Transformations, No. 5, 2002
• Murdoch Mills, C. Materiality as the Basis for the Aesthetic Experience in Contemporary Art, University of Montana, 1991, https://scholarworks.umt.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2308&context=etd#:~:text=Materiality%20in%20works%20of%20art,of%20the%20work%20and%20the
• Oliveira, N. De, Oxley, N., and Petry, M., Installation art in the new millennium: the empire of the senses. London: Thames & Hudson, 2003
• Rancière, J., The Politics of Aesthetics, The Distribution of the Sensible. London: Continuum 2006.
• Wodak, J., “Environmental Art as Remedial Action: From Meditating on to Mediating in Earth’s Energy Imbalance”, Transformations, issue 30, 2017.