Βυζαντινή Αρχαιολογία και Τέχνη

Κωδικός Μαθήματος:

Π1 3010

Semester:

3o Εξάμηνο

Κατηγορία:

Υποχρεωτικά ( ΜΓΥ )

Ώρες:

3

Μονάδες ECTS:

5



Καθηγητές Μαθήματος

Βασιλική Χρυσοβιτσάνου

Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή στον κλάδο της Βυζαντινής Αρχαιολογίας. Ορισμός – Περιοδολόγηση του βυζαντινού παρελθόντος. Εισαγωγή στη ρωμαϊκή τέχνη και στη συνέχεια παρουσιάζονται τα ακόλουθα αντικείμενα:
2. Οργάνωση του δημόσιου (κοσμικού και ιερού) και του ιδιωτικού χώρου και πολεοδομία.
3. Μνημειακή Ζωγραφική της περιόδου 330-640
4. Μνημειακή Ζωγραφική της περιόδου 640-843
5. Μνημειακή Ζωγραφική της περιόδου 843-1204
6. Μνημειακή Ζωγραφική της περιόδου 1204-1453.
7. Ναοδομία και αρχιτεκτονική της περιόδου 330-843.
8. Ναοδομία και αρχιτεκτονική της περιόδου 843-1204.
9. Ναοδομία και αρχιτεκτονική της περιόδου 1204-1453.
10. Εικόνες της περιόδου 330-1453.
11. Εικονογραφημένα χειρόγραφα της περιόδου 330-453.
12. Εικόνες της περιόδου 1453-1700.
13. Παρουσιάζονται επίσης συνοπτικά τα αντικείμενα της μικροτεχνίας, της γλυπτικής, της κεραμικής και της νομισματικής κατά τη βυζαντινή περίοδο.

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι βασικοί μαθησιακοί στόχοι του μαθήματος είναι οι ακόλουθοι:
•Γνωριμία με την ιστορία, τις αρχές και τους στόχους της βυζαντινής αρχαιολογίας.
•Κατανόηση και εκμάθηση των βασικών αρχών της βυζαντινής τέχνης.
•Κατανόηση και εκμάθηση βασικής τυπολογίας και στις διακριτές γνωστικές περιοχές του μαθήματος (μνημειακή ζωγραφική, αρχιτεκτονική και πολεοδομία, εικόνες, εικονογραφημένα χειρόγραφα, κεραμική, νομισματική και μικροτεχνία).

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
•Κατατάσσει χρονολογικά και να εντάσσει σε πολιτισμικά περιβάλλοντα έργα τέχνης και αρχαιολογικά αντικείμενα και μνημεία της βυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου.
•Να κατανοεί τις διαφορετικές πτυχές του βυζαντινού πολιτισμού και το ρόλο που έπαιζαν τα διαφορετικά πεδία της τέχνης και της αρχαιολογίας στη βυζαντινή κοινωνία.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
Αξιολόγηση φοιτητών (100%):

Γραπτή εξέταση, που περιλαμβάνει:
– Ανάπτυξη ειδικών θεμάτων του γνωστικού αντικειμένου
– Ερωτήσεις σύγκρισης και ανάπτυξης της κριτικής ικανότητας.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
1.Πανσελήνου, Ν. (2000). Βυζαντινή Ζωγραφική. Η βυζαντινή κοινωνία και οι εικόνες της. Αθήνα: Καστανιώτης.
2.Rodley, L. (2011). Εισαγωγή στη βυζαντινή τέχνη και αρχιτεκτονική. Αθήνα: Καρδαμίτσα.
3. Kitzinger, E. (2004). Η βυζαντινή τέχνη εν τω γενέσθαι. Τα κύρια τεχνοτροπικά ρεύματα στην περιοχή της Μεσογείου (3ος – 7ος αιώνας). Αθήνα: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης.
4.Kitzinger, E. (1977). Byzantine Art in the Making: Main Lines of Stylistic Development in Mediterranean Art, 3rd-7th Century. London: Faber and Faber.
5.Rodley, L. (1996). Byzantine Art and Architecture: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Επίσης από τις σχετικές σελίδες της «ελληνικής ιστορίας στο διαδίκτυο» του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού. Πιο συγκεκριμένα τις σελίδες που αναφέρονται στην τέχνη :
για την περίοδο 330-610 http://www.ime.gr/chronos/08/gr/pl/index.html
για την περίοδο 610-1204 http://www.ime.gr/chronos/09/gr/pl/610/index.html
και για την περίοδο 1204-1453 http://www.ime.gr/chronos/10/gr/pl/index.html