Methodology for the Development of a Comprehensive Conservation Study

Course Code:

Π1 7040

Semester:

7th Semester

Specialization Category:

Required ( ΜΕ )

Course Hours:

3

ECTS:

3



Course Description

Course Theory

The basic components of the course:

Definition of the objectives and tasks of a conservation study and development of a coherent conservation plan, based on technical and scientific criteria, the requirements of the cultural heritage under study (object or monument) and taking into account the relevant legislation as well as the ethics and principles which govern the field of heritage conservation; Introduction of the flowchart in a study (definition of problem, method of approach, what precedes, what follows, combine the information that leads to the conclusions); Presentation of the various stages of the research methodology, the development of the conservation proposal and the conservation/implementation plan ; Methodological analysis for the combination and correlation of the results of these steps in uncovering the pathology and develop recommendations for conservation: Identification of construction materials. Analysis: an examination of the materials and corrosion products. Documentation of pathology and weathering forms. Study the environment, identify the factors of deterioration. Correlation factors of the micro-environment and types of wear for the interpretation of pathology. Simulation conditions in the laboratory. Diagnosis: Proposals for intervention. Laboratory testing of artificial aging on the control of the proposals. Pilot field trials for control of the proposals. Application techniques. Follow-up after application: Literature search, indexing sources. – Organization of work: Management of material. Preparation of Documents for the study. Presentation and discussion of characteristic examples of studies that cover a wide range of applications (icons, artwork, murals, monuments, archival material). – Case studies.

Course Practicals

N/A

Expected Learning Outcomes

Students should be able to:

Understand the requirements of a conservation study.

Comprehend – Analyse individual modules that make up the conservation study.

Approach in a methodical way the individual modes depending on the desired results.

Examine the possibility of treatment and correlation of results from various measurements, analysis and testing to draw conclusions.

Weight the individual findings to formulate final invasive and preventive treatments.

Access the scientific resources and process them.

Organise and compose a study.

Understand the combined approach to the diagnosis of triangle-documentation-preservation through the presentation features examples of studies on maintenance works of art and monuments.

Develop critical thinking to combine the individual conclusions to formulate final proposals.

The Scope of the Course and Objectives

The Scope of the Course

Students should be able to understand how they will synthesize the diverse knowledge gained from the various disciplines that contribute to the Department’s curricula.

Course objectives

Students should be able, by examining a cultural object reach a diagnosis and formulate conservation proposals.

STUDENT ASSESSMENT
Language of evaluation: Greek
Students’ evaluation (100%):
• Written exam
• Presentation by power point
• Oral examination

SUGGESTED BIBLIOGRAPHY
Greek:
«Μνημείο και Περιβάλλον». Περιοδική έκδοση, 1998-Παρόν. Studio University Press
Θεουλάκης, Π., Γερογιάννης, Γ., Στεφανής, Ν.Α. Καρατάσιος, Ι. 2008. Δειγματοληπτικές εργασίες καθαρισμού και διαμόρφωση πρότασης για τον καθαρισμό των λίθινων θραυσμάτων από το μνημείο του Αυγούστου στη Νικόπολη. ΤΕΙ Αθήνας, Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, Εργαστήριο Συντήρησης Λίθου
Θεουλάκης, Π., Καρατάσιος, Ι., Αμπατζίογλου, Ε. 2006. Μελέτη για τη στερέωση των ευπαθών μαργαϊκών λίθων στο Ιερό του Ποσειδώνος στον Πόρο. ΤΕΙ Αθήνας, Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης, Εργαστήριο Συντήρησης Λίθου
Θεουλάκης, Π., Κυλίκογλου, Β. Στεφανής, Ν.Α., Καρατάσιος Ι., Λέκκα, Ε. 2006. Μελέτη Συντήρησης των δομικών και διακοσμητικών υλικών του Ι. Ν. Αγίου Πέτρου Αχαρνών. ΤΕΙ Αθήνας, Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης
Χατζητρύφων Ν.Κ. (επ). 2004. 2ο Εθνικό Συνέδριο «Ήπιες Επεμβάσεις και προστασία ιστορικών κατασκευών». 4η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων, ΥΠΠΟ, ΤΕΕ.
Παπακωνσταντίνου, Ε., Φραντζικινάκη, Κ., Πουλή, Π., Ζαφειρόπουλος, Β. 2002. Μελέτη Αποκαταστάσεως του Παρθενώνος: Μελέτη καθαρισμού της Δυτικής Ζωφόρου. Τόμος 7. Υπουργείο Πολιτισμού, Επιτροπή Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως
Χατζητρύφων Ν.Κ. (επ). 2000. 1ο Εθνικό «Συνέδριο Ήπιες Επεμβάσεις και προστασία ιστορικών κατασκευών. 4η Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων», ΥΠΠΟ, ΤΕΕ.
Θεουλάκης, Π., 1995. Ναός Επικουρίου Απόλλωνος Βασσών. Μελέτη Συντηρήσεως του δομικού υλικού. Υπουργείου Πολιτισμού
Σκουλικίδης, Θ., Παπακωνσταντίνου, Ε., Γαλανού, Α., Δογάνη, Γ. 1994. Μελέτη αποκαταστάσεως του Παρθενώνος. Τόμος 3γ. Υπουργείο Πολιτισμού, Επιτροπή Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως
Κορρές, Μ., Μπούρας Χ., 1983. Μελέτη αποκαταστάσεως του Παρθενώνος. Υπουργείο Πολιτισμού, Επιτροπή Συντηρήσεως Μνημείων Ακροπόλεως

Foreign:
Feilden, B. 2003. Conservation of historic buildings. Architectural Press.
Weaver, M.E. 1997. Conserving buildings: A manual of techniques and materials. John Wiley & Sons.
Obrasli, A. 2007. Architectural Conservation: Principles and Practice. Wiley-Blackwell
ICCROM, (1997) Western Medieval wall paintings: studies and conservation experience: Sighisoara, Romania, 31 August-3 September 1995. *