Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποτελεί βασικό μάθημα ειδίκευσης στο πεδίο της άρτιας έκθεσης, παρουσίασης, ανάδειξης και προβολής των πολιτιστικών αγαθών, η οποία ξεκινά από την σωστή κατανόηση και ερμηνεία του Έργου Τέχνης.
Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εκπαίδευση και στην άσκηση των φοιτητών/τριων προκειμένου να κατανοήσουν τις σύγχρονες αισθητικές απαιτήσεις και να αποκτήσουν τις απαιτούμενες δεξιότητες, με εφαρμογή δισδιάστατων ασκήσεων, πάνω σε θέματα Χρωματικής Αποκατάστασης φθορών και απωλειών σε εικαστικά Έργα Τέχνης, σύμφωνα με τις διεθνώς ακαδημαϊκά αποδεκτές μεθόδους και τεχνικές.
Επίσης η κατανόηση των όγκων (τρίτη διάσταση) με εφαρμογή τρισδιάστατων ασκήσεων έχει ως στόχο την αισθητικά άρτια αλλά και ηθικά αποδεκτή Μορφολογική Αποκατάσταση ενός γλυπτού ή ενός τρισδιάστατου έργου τέχνης.
Αποτελεί δε απαραίτητο γνωσιολογικό πεδίο για όλα τα επόμενα μαθήματα ειδίκευσης των δύο κατευθύνσεων Συντήρησης του προγράμματος σπουδών του Τμήματος.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
• Αντιλαμβάνεται την έννοια της φθοράς ως αναπόσπαστο στοιχείο της διαδρομής του έργου τέχνης στον χρόνο και στον χώρο.
• Αξιολογεί τις φθορές και να αναπτύσσει μια τεκμηριωμένη και αποτελεσματική πρόταση για την εικαστική χρωματική αποκατάσταση τους.
• Κατανοεί την λειτουργία της γλυπτικής αλλά και της τρισδιάστατης φόρμας ενός έργου, για την καταλληλότερη ανασύνθεση της, προκειμένου να παρέχεται μια ολοκληρωμένη μορφολογικά και σωστή εννοιολογικά εικόνα του έργου.
• Επιλέγει τα κατάλληλα για κάθε περίπτωση υλικά κα να εφαρμόζει τις ενδεδειγμένες τεχνικές Χρωματικής και Μορφολογικής Αποκατάστασης με κριτήριο τη διατήρηση της ιστορικής, νοητικής και αισθητικής υπόστασης του έργου τέχνης.
• Αναζητεί μέσω της σύγχρονης τεχνολογίας, τεχνικές που θα μπορέσουν να παρέχουν λιγότερο επεμβατικές και απολύτως μη καταστρεπτικές μεθόδους με παράλληλα μεγαλύτερη και πληρέστερη δυνατότητα έκθεσης, παρουσίασης και ανάδειξης, των υπό αποκατάσταση (Χρωματικά και Μορφολογικά) έργων.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γλώσσα αξιολόγησης ελληνική (αγγλική για Erasmus).
Αξιολόγηση φοιτητών (100%):
Ι Παρουσίαση Εργαστηριακής Εργασίας Χρωματικής Αποκατάστασης (70%)
ΙΙ. Παρουσίαση Εργαστηριακής Εργασίας Μορφολογικής Αποκατάστασης (30%)
Τα κριτήρια αναφέρονται στην παρουσίαση του 1ου μαθήματος και στο e-class.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
• Γιαλούρης Ν., Αρχαία Γλυπτά, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1998
• Δουλγερίδης Μ., Υλικά και Τεχνικές της ζωγραφικής στο πέρασμα του χρόνου, Εκδόσεις Αγγελάκη, Αθήνα 2012
• Μυκονιάτης Η., Η Νεοελληνική Γλυπτική, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1998
• Παπανικολάου Μ., Ιστορία της Τέχνης στην Ελλάδα (20ος αιώνας), Εκδόσεις ΑΔΑΜ, 1999
• Ζιώγας Γ, Καραμπίνης Λ, Σταυρακάκης Γ, Χριστόπουλος Δ,Όψεις λογοκρισίας στην Ελλάδα, Εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 2008
• Cesare Brandi, Θεωρία της Συντήρησης. Ελληνικά Γράμματα Αθήνα,2001
• U Baldini, Teoria del restauro, Nardini Editore, , Firenze 1994
• Ministere de la Culture, La Sculpture, Methode et Vocabulaire, Paris, Imprimerie Nationale, 1997
• Ornella Casazza, Il Restsuro Pittorico Nell’Unita Di Metodologia.Nardini Editore, Firenze 1981
• C. Sakellariou, D. Makris, L. Karampinis, (2022). “A Digital Study of the Morphological and Stability Issues of a Delicate Wax-based Artwork”. Studies in Conservation, DOI: 10.1080/00393630.2022.2049031
• Vlachou M.A., Makris D., Karampinis L. (2019). “Vandalized Frescoes’ Virtual Retouching”. In: Moropoulou A., Korres M., Georgopoulos A., Spyrakos C., Mouzakis C. (eds) Transdisciplinary Multispectral Modeling and Cooperation for the Preservation of Cultural Heritage. TMM_CH 2018. Communications in Computer and Information Science, vol 961. Springer, Cham. Print ISBN 978-3-030-12956-9 Online ISBN 978-3-030-12957-6, DOI https://doi.org/10.1007/978-3-030-12957-6_11
• J. Mccarthy, E. Sebo, B. Wilkinson, and F. Sheehan. 2020. Open Workflows for Polychromatic Reconstruction of Historical Sculptural Monuments in 3D. J. Comput. Cult. Herit. 13, 3, Article 18 (October 2020), 16 pages. https://doi.org/10.1145/3386314