Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να αναδείξει το σύνθετο χαρακτήρα των σύγχρονων έργων τέχνης και την πολυεπίπεδη λειτουργία τους, καλλιεργώντας στους φοιτητές/τριες τον προβληματισμό σχετικά με τις απαιτήσεις και την αναγκαιότητα για τη διατήρησή τους. Η πολλαπλότητα των μορφών και των εκφράσεων της σύγχρονης τέχνης αποτελεί το καθρέπτη της σύγχρονης πραγματικότητας. Η σύγχρονη τέχνη αναφέρεται όχι μόνο στην οπτική θεώρηση του έργου αλλά στη συνολική βιωματική εμπειρία, η οποία περιλαμβάνει το χώρο και τη λειτουργία του έργου μέσα σε αυτόν, όπως και μέσα στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειωθούν οι φοιτητές με τη διαδικασία της σύγχρονης εικαστικής δημιουργίας, να αναλυθούν οι απαραίτητες κοινωνικοπολιτικές διαστάσεις της εποχής ώστε να γίνει εφικτή η κατανόηση των αναγκών που διέπουν τη σύγχρονη καλλιτεχνική έκφραση και παραγωγή, όπως και να αναζητηθούν οι διαφορετικές αφηγήσεις και ερμηνείες που αποκτούν τα σύγχρονα έργα τέχνης. Η ενότητα βασίζεται σε μια σειρά από θεωρητικές διαλέξεις, παρουσιάσεις περιπτωσιολογικών μελετών, επισκέψεις σε μουσεία, εκθέσεις ή εργαστήρια εικαστικών καλλιτεχνών. Όλα αυτά στοχεύουν στη δημιουργία σύνδεσης και διαλόγου με το έργο τέχνης κατά τη γέννηση και δημιουργία του, καθώς και στην ανάδειξη πτυχών που σχετίζονται με την κοινωνική του πρόσληψη και λειτουργία.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να γνωρίζουν τα διαφορετικά καλλιτεχνικά ρεύματα στη σύγχρονη τέχνη
• Να γνωρίζουν το εύρος των εκφραστικών μέσων και τεχνικών που απαιτούνται για τη δημιουργία έργων που αντικατοπτρίζουν το σήμερα
• Να γνωρίζουν την ιστορία της τέχνης που προηγήθηκε ώστε να μπορούν να κατανοήσουν την εξέλιξη της έως τις μέρες μας
• Να γνωρίζουν τις διάφορες μεθόδους που χρησιμοποιούν οι σύγχρονοι καλλιτέχνες για να εκφραστούν δημιουργικά με ενδιαφέρον στην κοινωνική λειτουργία της τέχνης
• Να έχουν γνώση της εξελισσόμενης νέας ψηφιακής τεχνολογίας στην παραγωγή έργων ψηφιακού πολιτισμού.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική
Αξιολόγηση φοιτητών (100%): Συγγραφή μίας ατομικής εργασίας σε θέμα που θα επιλεγεί από την αρχή του εξαμήνου.
Οι οδηγίες θα συζητηθούν στο πρώτο μάθημα και θα αναρτηθούν στο eclass.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
• Adorno, W. Theodor. Aesthetic Theory. London and New York: Routledge, 1984. • Archer, Michael. Art since 1960. London: Thames & Hudson, 1997. • Bachelard, Gaston. The Poetics of Space. Boston: Beacon Press, rev. 1994. • Badiou, Alain. Being and Event. London: Continuum, 2007. • Baker, Steve. The Postmodern Animal. Essays in Art and Culture. London: Reaktion Books, 2000. • Beck, Ulrich. Risk Society: Towards a New Modernity. Theory, Culture and Society. London: Sage, 1992. • Beckley Bill, ed. Sticky Sublime. New York: Allworth Press, 2001. • Bryson, Norman. Looking at the Overlooked. London: Reaktion Books, 1990. • Bryson, Norman, Michael Ann Holly, Keith Moxey. Visual Culture: Images and Interpretations. New Hampshire, University Press of New England, 1994. • Burn, Gordon. Sex& Violence, Death and Silence: Encounters with Recent Art. London: Faber & Faber, 2009. • Cavallaro, Dan. Critical and Cultural Theory. London: Athlone Press, 2001. • Clark, Timothy J. Farewell to an Idea: Episodes from a History of Modernism. New Haven and London: Yale University Press, 2001. • Collings, Matthew. This is Modern Art. London: Seven Dials, 2000. • Connor, Steven. Postmodern Culture: An Introduction to Theories of the Contemporary. Oxford and New York: Blackwell, 1989. • Cork, Richard. Breaking Down the Barriers: Art in the 1990s. New Haven and London: Yale University Press, 2003. • Danto, Arthur C. After the End of Art: Contemporary Art and the Pale of History. New Jersey: Princeton University Press, 1997 • Darley, Andrew. Visual Digital Culture: Surface Play and Spectacle in the New Media Genres. London and New York: Routledge, 2000. • Eagleton, Terry. The Ideology of the Aesthetic. Oxford and New York: Blackwell, 1990. • Foster, Hal, et al. Art Since 1900: Modernism, Antimodernism, Postmodernism. London: Thames & Hudson, 2004. • Francis, Richard. Negotiating Rapture: The Power of Art to Transform Lives. Chicago: Chicago Museum of Contemporary Art, 1996. • Goldstein, Ann. A Forest of Signs: Art in the Crisis of Representation. Mass.: MIT Press/ Los Angeles Museum of Contemporary Art, 1989. • Harvey, David. The Condition of Postmodernity: An Enquiry into the Origins of Cultural Change. Oxford and New York: Blackwell, 1989. • Heelas, Paul. The New Age Movement: The Celebration of the Self and the Sacralization of Modernity. Oxford and New York: Blackwell, 1996. • Huyssen, Andreas. After the Great Divide: Modernism, Mass Culture, Postmodernism. Theories of Representation and Difference. Bloomington: Indiana University Press, 1987. • Jameson, Fredric. The Cultural Turn: Selected Writings on Postmodernism, 1983-1998. London and New York: Verso 1998. • Kuspit, Donald. Idiosyncratic Identities: Artists at the End of the Avant Garde. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. • Lash, Scott, and Celia Lury. Global Culture Industry: The Mediation of Things. Cambridge and Malden: Polity, 2007. • Masschelein Anneleen. The Unconcept. Albany: State University of New York Press, 2011. • Nicolson, Marjorie Hope. Mountain Gloom and Mountain Glory: The Development of the Aesthetics of the Infinite. Seattle & London: University of Washington Press, 1997. • Ranciere, Jacques. The Politics of Aesthetics: The Distribution of the Sensible. New York and London: Continuum, 2004. • Sandler, Irwing. Art of the Postmodern Era: From the Late 60s to the Early 90s. New York: Taylor & Francis Inc., 1997. • Slater, Don. Consumer Culture and Modernity. Cambridge: Polity, 1997. • Slim, Stuart. Postmodernism. New York: Routledge, 2001. • Slocombe, Will. Nihilism and the Sublime Postmodern. New York: Routledge, 2005. • Steiner, Wendy. Venus in Exile-The Rejection of Beauty in 20th C. Art. Chicago: University of Chicago Press, 2001. • Stiles, Kristine and Peter Selz. Theories and Documents of Contemporary Art. Berkeley: University of California Press, 2012. • Wallis, Brian. Art after Modernism: Rethinking Representation. New York: The New Museum of Contemporary Art, 1999.