Λεωνίδας Καραμπίνης, Χαράλαμπος Δερμάτης, Αικατερίνη Διακομή, Κωνσταντίνος Κολαΐτης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το Θεωρητικό Μέρος Μαθήματος περιλαμβάνει:
Αναλύσεις του χρωματικού κύκλου, τις σχέσεις των βασικών με τα συμπληρωματικά, την χρήση των θερμών και των ψυχρών, των αρμονικών χαράξεων και της κατασκευής του έργου τέχνης. Της ιδιαίτερης γραφής του κάθε καλλιτέχνη και του τρόπου που αποδίδει το θέμα του, της χρωματικής γκάμας που χρησιμοποιεί και τον χαρακτηρίζει, με παραδείγματα από έργα γνωστών ζωγράφων, Ελλήνων και ξένων.
Διαλέξεις σε power point. Προβολή Video με θέμα την ιστορία και τις τεχνικές των χρωστικών. Εκπαιδευτικές επισκέψεις σε Μουσεία και ιδιωτικές συλλογές.
Το εργαστηριακό μέρος του μαθήματος περιλαμβάνει :
Ασκήσεις στις οποίες διδάσκονται τα χρώματα ( βασικά, συμπληρωματικά, θερμά, ψυχρά , κ, α, )
Ασκήσεις στις οποίες χρησιμοποιούνται τέμπερες και ασκήσεις που η τέμπερα χρησιμοποιείται με συνδετικό υλικό το αυγό ( Βυζαντινή Τέχνη ).
Ασκήσεις στις οποίες χρησιμοποιούνται σκόνες ζωγραφικής ( αγιογραφίας & τοιχογραφίας ) με συνδετικό υλικό το αυγό και ασκήσεις που οι σκόνες ζωγραφικής χρησιμοποιούνται με συνδετικό υλικό το vinavil.
Ασκήσεις στις οποίες χρησιμοποιούνται τα ακρυλικά χρώματα.
Ασκήσεις στις οποίες χρησιμοποιούνται τα χρώματα του λαδιού.
Ασκήσεις στις οποίες διδάσκονται οι διάφορες τεχνικές και συνδυασμός ασκήσεων τεχνικών και υλικών.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Η γνώση των χρωμάτων και γενικότερα των υλικών που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή των έργων τέχνης, ανά τους αιώνες μέχρι και την σημερινή εποχή. Επίσης η γνώση και οι δεξιότητες των τεχνικών της ζωγραφικής. Τα διάφορα στάδια κατασκευής του έργου τέχνης, μια γνώση πολύ χρήσιμη, την στιγμή που ένα έργο τέχνης θα χρειαστεί συντήρηση. Επίσης τις γνώσεις εκείνες που θα τους χρειαστούν σε περιπτώσεις χρωματικής αποκατάστασης των έργων τέχνης και της κατασκευής αντιγράφων.
Μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση :
Α. Να έχουν αναπτύξει την αισθητική τους αντίληψη ώστε να μπορούν να κατανοήσουν την δομή και κατασκευή ενός έργου τέχνης.
Β. Να γνωρίζουν την χρήση των χρωμάτων και των υλικών που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή των έργων τέχνης,
Γ. Να μπορούν να αναγνωρίζουν την ιδιαιτερότητα της γραφής του κάθε καλλιτέχνη, του τρόπου που δομεί το έργο του και της χρωματικής γκάμας που χρησιμοποιεί και τον χαρακτηρίζει.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική (Αγγλική για Erasmus).
Ο τελικός βαθμός αξιολόγησης του φοιτητή διαμορφώνεται κατά 40% από το βαθμό αξιολόγησης του θεωρητικού μέρους και κατά 60% από το βαθμό αξιολόγησης του εργαστηριακού.
Θεωρητικό μέρος (40%): Γραπτή εργασία Εργαστηριακό μέρος (60%): Δημόσια παρουσίαση και αξιολόγηση των εργαστηριακών ασκήσεων (Οι σπουδαστές υποστηρίζουν τις επιλογές τους και παρουσιάζουν τη δουλειά τους σε όλη την ομάδα του εξαμήνου).
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ελληνική & Μεταφρασμένη στα Ελληνικά:
ΙΤΤΕΝ Γ., Τέχνη του χρώματος: υποκειμενική εμπειρία και αντικειμενική γνώση σαν δρόμος προς την τέχνη, μτφρ. Ι. Ομορφοπούλου (Αθήνα 1998).
ΚΑΝΑΚΑΚΗΣ Ε., Η τεχνική του λαδιού (Αθήνα 1997)
ΛΕΟΝ ΜΠΑΤΤΙΣΤΑ ΑΛΜΠΕΡΤΙ, Περί Ζωγραφικής, εισ., μτφρ., σχόλ. Μ. Λαμπράκη-Πλάκα (Καστανιώτης 1994).
ΜΠΟΥΛΩ Σ., Η κρυφή γεωμετρία των ζωγράφων, μτφρ. Σ. Δήμου (Ε.Κ.Κ.Μ. 2002). ΠΑΝΤΟΣ Θ., Το χρώμα: σύλληψη αντίληψη αίσθηση τεχνική (ΚΑΛΒΟΣ, 1990).
ΠΛΑΚΩΤΑΡΗ Κ., Υλικά και Τεχνική στην Ζωγραφική και Διακοσμητική (Ώρα 1987).
ΠΛΙΝΙΟΣ Ο ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΣ, Περί της Αρχαίας Ελληνικής Ζωγραφικής (Άγρα 1998).
ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ Μ., Μια ιστορία της ζωγραφικής: από το βυζάντιο στην αναγέννηση και από τους ιμπρεσιονιστές στο Πικάσο (Καστανιώτης, 1994).
ΤΣΙΟΥΡΗΣ Γ., Το σχέδιο και το χρώμα μας αποκαλύπτουν (Ίων 2003).
BEARDSLEY M.C., Ιστορία των αισθητικών θεωριών (Νεφέλη 1989).
CENNINO CENNINI, Το Βιβλίο της Τέχνης. Η Πραγματεία Περί της Ζωγραφικής, ed. L. Rouart & J. Watelin 6, Place Saint-Sulpice Paris VI (Artigraf 1990).
COLE A., Χρώμα (Δεληθανάσης, 1994). HOLLINGSWORTH M., Η τέχνη στην ιστορία του ανθρώπου (ΑΔΑΜ 1998).
TATE E., Εγκυκλοπαίδεια των τεχνικών της ζωγραφικής (Ίων 2000).
THOMPSON D.V., Αυγοτέμπερα: θεωρία και πρακτική, μτφρ. Α. Σπανός (Αρμός, 1997). Ξενόγλωσση: BLAKE W., The Complete Guide to Acrylic Painting (Dover Publication 1997).
DORNER M., The materials of the artist (London 1998) GAIR A., A complete Guide to Painting & Drawing Materials & Techniques (Chronicle Books 1996). GLOUSE W., Acrylics (Hamlyn, 1993).
HINDLE Y., & SEYMOUR P., Paint theory, paint practice: materials and methodologies within contemporary painting practice (Lee 2001).
MAYER R., The Artist’s handbook of materials & techniques (Faber & Faber 1991).
STEPHENSON J., Materials and Techniques of Painting (Thames & Hudson 1993).
THOMPSON D.V., The material and techniques of Medieval Painting (Dover Publications, Inc. 1956).